Когнітивні спотворення в UX дизайні — простими словами
Вітаю, шановний читач! Це мій перший топік тут — сподіваюсь на розуміння й підтримку.
Майже все, що написано далі — моя особиста інтерпретація і думки в рамках теми. Буду вдячний за конструктивний фідбек.
I. Вступ
Когнітивне упередження («когнітивна ілюзія» або «когнітивне спотворення» або «когнітивне викривлення» — англ. Cognitive bias) — це помилки у мисленні, які можуть призвести до неправильного сприйняття ситуації (інтерфейсу) та прийняття неправильних рішень. Вони є невід’ємною частиною нашої психології та можуть впливати на нашу поведінку, навіть якщо ми не усвідомлюємо цього.
У UX-дизайні когнітивні спотворення можуть впливати на те, як користувачі взаємодіють з продуктом, які рішення вони приймають та які емоції викликає у них продукт. Тому розуміння когнітивних спотворень є ключовим аспектом для вибору та реалізації підходу взаємодії як з користувачами в цілому, так і з їх персональним сприйняттям.
Мета цієї статті — пояснити простими словами, що таке когнітивні спотворення, як вони впливають на сприйняття користувачів та як з ними працювати. Ми розглянемо найбільш поширені типи спотворень та приклади їх використання в UX-дизайні.
II. Когнітивні спотворення
Існує 5 найбільш поширених типів спотворень в UX-дизайні. Давайте детальніше розглянемо кожне з них.
- Ефект втрати — люди більш схильні до втрат, ніж до здобутку. Іншими словами, ми схильні більше цінувати те, що можемо втратити, ніж те, що можемо отримати.
У UX-дизайні цей ефект може бути використаний, щоб змусити користувачів швидко прийняти рішення.
Наприклад, повідомлення про обмежену кількість товарів або те, що знижка діє тільки на обмежений час. Це створює ілюзію втрати і може змусити користувачів швидко прийняти рішення про покупку. - Ефект підтвердження — ми більш схильні приймати інформацію, яка підтверджує наші вже існуючі переконання, і ігнорувати інформацію, яка з ними не згодна.
З точки зору UX, цей ефект може привести до того, що користувачі можуть не помічати деякі елементи інтерфейсу, які не підтверджують їх очікування.
Наприклад, якщо користувач очікує, що кнопка «Додати в кошик» буде зеленою, він може пропустити її, якщо вона червона. - Ефект сприйняття — наше сприйняття інформації залежить від контексту та інших факторів.
Наприклад, використання яскравих кольорів та незвичних форм в припущено спокійному дизайні може викликати у користувачів відчуття здивування та зацікавленості. - Ефект доступності — ми схильні надавати більшу увагу інформації, яка легко доступна.
Дане спотворення може бути використано, щоб зробити важливу інформацію більш помітною та доступною.
Наприклад, розміщення інформації про знижки на головній сторінці сайту або використання спливаючих вікон, які нагадують користувачам про необхідність завершити покупку. - Ефект лояльності — ймовірніше за все ми продовжуємо використовувати продукт або послугу, навіть якщо вони не є найкращими, просто тому, що ми звикли до них і відчуваємо певний зв’язок.
Це може привести до того, що користувачі продовжують використовувати продукт, який не зручний або неефективний, через те, що вони вже звикли до нього.
Щоб уникнути цього, UX дизайнери повинні постійно працювати над покращенням продукту та створювати нові функціональні можливості, щоб привернути та утримувати користувачів.
В загальному, це може говорити про важливість масштабування продукту, але ми повинні розуміти, що це значно залежить від обставин.
III. Як когнітивні спотворення впливають на користувацький досвід?
UX дизайнер повинен вміти маніпулювати поведінкою користувачів. Відомо, що основною валютою стає «увага», з якою ми працюємо для досягнення різних цілей. Увагу ми розглянемо детальніше в інших статтях, але зараз я хочу привести кілька прикладів використання знань про когнітивні спотворення при побудові інтерфейсу.
- Уникайте перевантаження інформацією
Спотворення вибору та ефект доступності можуть призвести до того, що користувачі витрачатимуть занадто багато часу на прийняття рішень. Щоб уникнути цього, UX дизайнери повинні зробити користувацький інтерфейс максимально простим та зрозумілим.
Наприклад, слід використовувати необхідний мінімум елементів для побудови інтерфейсу — не потрібно намагатися «втиснути» все в кілька видимих пікселів. Також, слід використовувати легко читабельні шрифти та достатньо великі розміри кнопок та інших акцентних елементів інтерфейсу. В цілому, не слід забувати і про патерни читання, які добре справляються з задачею «підказувати» нам, де саме слід розміщувати акценти.
- Використовуйте знайомі елементи інтерфейсу
Викривлення очікувань може призвести до того, що користувачі пропускатимуть елементи інтерфейсу, які не відповідають їх очікуванням.
Дизайнерам слід використовувати знайомі елементи інтерфейсу, які користувачі вже знають і очікують побачити.
Наприклад, кнопка «Додати в кошик» має бути (умовно) зеленою, оскільки це стандартний колір для кнопок, пов’язаних із діями покупки. Якщо кнопка буде червоною, користувачі можуть її не помітити або пропустити.
- Використовуйте корисні та помітні підказки
Викривлення доступності може призвести до того, що користувачі забудуть про важливу інформацію або не помітять її.
Щоб уникнути подібних ефектів, потрібно використовувати корисні та помітні підказки. Не забувайте про ситуативність, оскільки «корисність» цих підказок буде прямо пов’язана з контекстом.
Наприклад, можна використовувати поп-апи або сповіщення, щоб нагадувати користувачам про важливу інформацію, наприклад, про знижки або про необхідність завершити покупку.
- Забезпечте легкість використання продукту
Тут може присутній ефект «кінця серії» — це викривлення виникає, коли люди «прикріплюють» занадто високу цінність до речей, просто тому, що вони належать їм або використовуються ними. Іншими словами, все дуже залежить від звичок користувачів.
Для забезпечення легкості використання продукту необхідно переконатися, що елементи інтерфейсу легко виявляються та інтуїтивно зрозумілі для користувачів. Це може включати в себе використання зрозумілих піктограм, простої навігації, чіткої структури сторінки та розміщення елементів інтерфейсу в логічних місцях.
Наприклад, кнопка «Додати до кошика» має бути розташована поряд з товаром, а не в неочікуваному місці, такому як низ сторінки.
- Дайте користувачам можливість контролювати процес
Викривлення контролю може привести до того, що користувачі будуть почуватися невпевнено і не будуть довіряти продукту.
Щоб уникнути цього — необхідно дати користувачам можливість контролювати процес.
Наприклад, можна використовувати інтерактивні елементи інтерфейсу, такі як кнопки, перемикачі та повзунки, щоб користувачі могли керувати продуктом та його налаштуваннями.
- Уникайте занадто складних завдань
Викривлення очікувань можуть призвести до того, що користувачі занадто складно розумітимуть завдання, які потрібно виконати.
Щоб цього уникнути, ми повинні створювати завдання, які є легкими для виконання та розуміння.
Наприклад, можна використовувати прості інструкції та підказки, щоб користувачі могли швидко зрозуміти, що потрібно робити, тобто надавати простий онбординг в рамках інтерфейсу.
- Використовуйте тестування уваги на реальних користувачах
Викривлення прив’язаності можуть призвести до того, що дизайнери сліпо слідують своїм власним уподобанням та переконанням, не враховуючи потреб користувачів.
Щоб цього уникнути, необхідно тестувати свої продукти на користувачах та враховувати їх зворотний зв’язок.
Важливо зауважити, що багато «загальних» правил юзабіліті були розроблені уже з урахуванням запобігання когнітивних спотворень у користувачів.
Наприклад, принципи «простоти та легкості» використання продукту, а також «ясності та зрозумілості» інтерфейсу, допомагають зменшити загальний вплив спотворень на процес взаємодії користувача з продуктом.
Отже, ці правила можуть бути одним зі способів боротьби зі спотвореннями, якщо пам’ятати про них під час роботи ;)
IV. На закінчення
Когнітивні спотворення можуть сильно впливати на користувацький досвід та призводити до негативних результатів.
Ми, як UX дизайнери, повинні враховувати ці спотворення при розробці користувацьких інтерфейсів та створювати продукти, що базуються на реальних даних.
Робота над когнітивними спотвореннями, на мій погляд, повинна стати необхідною частиною процесу дизайну для забезпечення кращого досвіду взаємодії, оскільки часто користувацькі потреби спотворені когнітивними «особливостями».
Дякую всім, хто дочитав! Якщо Вам сподобався матеріал — напишіть в коментарі і я залюбки поділюсь міркуваннями на обрані теми, в майбутніх топіках.